The Urgency of Developing an Interactive Learning Model

Authors

  • Ramadhanul Ikhsan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Cisia Padila Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Dedek Saputra Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Sasmi Nelwati Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Ahmad Sabri Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61166/fadlan.v2i2.71

Keywords:

development, learning model, interactive

Abstract

This study discusses the urgency of developing an interactive learning model in improving student achievement and motivation in Islamic religious education subjects, this study is considered important because it is closely related to the progress of Islamic religious education in Indonesia. This study will reveal the importance of developing a learning model in improving student achievement and motivation in Islamic religious education subjects. The approach used in this study is a qualitative research method with a focus on descriptive analysis of various written texts. The qualitative method was chosen because this study emphasizes more on literature and library studies. Researchers read, understand, and analyze written sources that are relevant to the problems being studied. Data were collected through searches from various sources such as theses, dissertations, scientific articles, and e-books accessed through electronic media and the internet. From the results of the study, it can be seen that there are several factors that influence the improvement of student achievement and motivation, including: family factors, teacher factors, student factors, facilities and infrastructure factors. This study is expected to be a reference in improving Islamic religious education in Indonesia.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhitya, W. R. (2020). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja pegawai terhadap prestasi kerja di PT. Nindya Karya (Persero). Accumulated Journal (Accounting and Management Research Edition), 2(2), 146–161.

Agus, N. (2020). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Adobe Flash Untuk Meningkatkan Hasil Pembelajaran Teknologi Jaringan Luas Materi Nirkabel. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 293.

Ali, H., Sastrodiharjo, I., & Saputra, F. (2022). Pengukuran Organizational Citizenship Behavior: Beban Kerja, Budaya Kerja dan Motivasi (Studi Literature Review). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 83–93.

Andriany, J., Oktavia, S., Agustina, R., Nursusanti, A., & Wahyuni, A. (2023). Meretas Filsafat Pendidikan Materialisme-Naturalisme dalam Konteks Pendidikan Dasar. Madako Elementary School, 2(1), 48–61.

Azis, S. N. (2021). Perspektif gender: Faktor-faktor penentu prestasi akademik mahasiswa akuntansi. Jurnal Riset Akuntansi dan Keuangan, 9(1), 165–180.

Beta, P., Kartika, M. P., & Suparman, S. (2021). Kemampuan Menentukan Ide Pokok dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Bone-Bone Kabupaten Luwu Utara. DEIKTIS: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 1(1), 65–84.

Darwati, I. M., & Purana, I. M. (2021). Problem Based Learning (PBL): Suatu model pembelajaran untuk mengembangkan cara berpikir kritis peserta didik. Widya Accarya, 12(1), 61–69.

Fadila, A., Budi, D. R., Listiandi, A. D., Ngadiman, N., & Festiawan, R. (2021). Evaluasi pembelajaran pendidikan jasmani berbasis kurikulum 2013 di Sekolah Menengah Atas. Physical Activity Journal (PAJU), 3(1), 23–30.

Fahri, F., & Lubis, M. J. (2022). Gaya Kepemimpinan Demokratis Guru pada Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 6(3), 3364–3372.

Fanggidae, J. J. R. (2021). Klasifikasi Faktor–faktor yang Mempengaruhi Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP Undana dengan Metode CHAID. Fraktal: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 23–33.

Gustina, I. R. A., & RAHAYU, W. D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Riau. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 9(2), 1–11.

Hakiki, M., Sabir, A., Kartika, R., & Al-ihsan, M. I. (2022). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN EXPLICIT INSTRUCTION TERHADAP HASIL BELAJAR SIMULASI DIGITAL MATAKULIAH KELAS X TEKNIK KOMPUTER DAN JARINGAN (TKJ). Jurnal Muara Pendidikan, 7(1), 60–69.

Hakim, F. R. (2021). Urgensi Model Pembelajaran Interaktif dalam Meningkatkan Prestasi dan Motivasi Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Tsamratul Fikri| Jurnal Studi Islam, 15(1), 1–18.

Harsiwi, U. B., & Arini, L. D. D. (2020). Pengaruh pembelajaran menggunakan media pembelajaran interaktif terhadap hasil belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1104–1113.

Husnaeni, A., Sayekti, S. P., & Mufida, H. (2023). Penerapan Metode Role Playing untuk Meningkatkan Pembelajaran Yang Efektif Pada Mata Pelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di TPA Hidayatul Mubtadi’ien. Jurnal Al-Ilmi: Jurnal Riset Pendidikan Islam, 3(02), 132–140.

Khoerunnisa, P., & Aqwal, S. M. (2020). ANALISIS Model-model pembelajaran. Fondatia, 4(1), 1–27.

Lathifa, N., & Ilmi, D. (2022). Problematika Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMAN 1 Candung. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8753–8763.

Magdalena, I., Sabil, F., & Ramadhan, Y. F. (2022). Desain Pembelajaran Interaktif SD. CV Jejak (Jejak Publisher). https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=x2dhEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=syarat+yang+harus+diketahui+oleh+pendidik+dalam+pengembangan+pembelajaran+interaktif&ots=d7FaWmVcCV&sig=cfBNWER2wclsn61g3yC44cWCvrI

Mintahti, I. (2022). Peningkatan Kreativitas dan Prestasi Hasil Belajar Mata Pelajaran PAI Menggunakan Model Pembelajaran Discoveri Learning Berbantu Aplikasi Google Classroom Kelas VII SMP Negeri 1 Sidoharjo Wonogiri. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(02), 227–240.

Mona, S., & Yunita, P. (2021). Faktor-faktor yang berhubungan dengan prestasi belajar mahasiswa. Menara Ilmu: Jurnal Penelitian dan Kajian Ilmiah, 15(2). https://www.jurnal.umsb.ac.id/index.php/menarailmu/article/view/2410

Mustofa, M., Bara, A. B., Khusaini, F., Ashari, A., Hertati, L., Mailangkay, A. B., Syafitri, L., Sarie, F., Rustan, F. R., & Hole, M. A. (2023). Metode Penelitian Kepustakaan (Library Research). Get Press Indonesia. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=BgLVEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA194&dq=penelitian+library+research&ots=oMS4MdfAL1&sig=_kque36JvuFlRXuBUFsP_1zD1rY

Ningsih, I. W., Ulfah, U., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2024). Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Tahsinia, 5(1), 23–37.

Nisa, K., & Sujarwo, S. (2020). Efektivitas komunikasi guru terhadap motivasi belajar anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 229–240.

Octavia, S. A. (2020). Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Deepublish. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=QmrSDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=motivasi&ots=04djC7TIHy&sig=DfaAVN3haASPgrAEE9LIcaronL4

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911–7915.

Puthree, A. N., Rahayu, D. W., Ibrahim, M., & Djazilan, M. S. (2021). Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar selama Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(5), 3101–3108.

Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. https://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/PSNPD/article/view/1076

Saida, N., & Budiman, A. (2023). Analisis Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert pada Pembelajaran Interaktif Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1). https://ejournal.iainmadura.ac.id/index.php/kiddo/article/view/8390

Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278–288.

Satrianingsih, A. R. O. (2021). Pengaruh media pembelajaran interaktif tari Melinting terhadap hasil pendidikan karakter dan hasil belajar seni tari. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 8(1), 9–16.

Sholikin, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMA Negeri 1 Sambit Ponorogo Tahun Pelajaran 2020/2021. [PhD Thesis, Iain Ponorogo]. http://etheses.iainponorogo.ac.id/14115/

Sianipar, F. A., Zulfah, Z., & Astuti, A. (2023). Analisis Bibliometrik Terhadap Motivasi Belajar Berbasis Vos Viewer. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 4(1), 126–130.

Simamora, T., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Faktor-faktor determinan yang mempengaruhi prestasi belajar siswa. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 5(2), 191–205.

Suhandiah, S., Sudarmaningtyas, P., & Ayuningtyas, A. (2020). Pelatihan E-Learning Bagi Guru Untuk Optimalisasi Pembelajaran Generasi Z. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 108–117.

Susilowati, S., Hidayati, D., Jannah, F. B. F., & Rahayu, A. P. (2022). Pembelajaran Interaktif Melalui Model Blended Learning di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(2), 2747–2753.

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (2020). Peningkatan Kecerdasan Emosional (EQ) Dan Kecerdasan Spiritual (SQ) Siswa Sekolah Dasar SD Negeri 4 Bilokka Sebagai Upaya Meningkatkan Kualitas Diri Dalam Proses Pembelajaran PKn. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 11–29.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Guru Dalam Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Peserta Didik. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 3(1), 9–16.

Uno, H. B. (2023). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Bumi Aksara. https://books.google.com/books?hl=id&lr=&id=lOqoEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=motivasi+menurut++hamzah+b+uno&ots=JQf0e9laCT&sig=_UXQxIljynnEv7nrXgRahsgPn7Q

Widodo, D. S., & Yandi, A. (2022). Model kinerja karyawan: Kompetensi, kompensasi dan motivasi,(Literature Review MSDM). Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(1), 1–14.

Downloads

Published

2025-01-07

How to Cite

Ramadhanul Ikhsan, Cisia Padila, Dedek Saputra, Sasmi Nelwati, & Ahmad Sabri. (2025). The Urgency of Developing an Interactive Learning Model. Al-Fadlan: Journal of Islamic Education and Teaching, 2(2), 154–169. https://doi.org/10.61166/fadlan.v2i2.71