The Main Principles of Ibn Khaldun's Thoughts in the Formation of Islamic Education
DOI:
https://doi.org/10.61166/fadlan.v3i1.81Keywords:
Thought, ibnu Khaldun, Islamic educationAbstract
This study aims to determine the Principles of Thought of Ibn Khaldun about the conception of Islamic Education. The research method used is a literature study with support from several sources such as journals, books, articles and other research results which are then analyzed to find a conclusion. The results showed that education according to Ibn Khaldun is not just a means to gain knowledge, but education is also an important medium in the formation of students' character, skills, and readiness in the world of work. Ibn Khaldun also divides the objectives of Islamic education into the formation of good thinking and the improvement of a decent life for the community and the growth of faith values. With this approach, education is expected to be able to produce individuals who can make a positive contribution to society and achieve a better quality of life
Downloads
References
Abd, M. (2021). Kurikulum Pendidikan Islam Perspektif Ibn Khaldun. IAIN Madura.
Ainissyifa, H. (2017). Pendidikan karakter dalam perspektif pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan UNIGA, 8(1), 1–26.
Akmal, M. J., Rahardja, M. N. A., Syahidin, S., & Fakhruddin, A. (2024). Membangun Potensi Melalui Pendidikan Anak: Perspektif Ibnu Sina dalam Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 21(2), 250–263.
Azhari, D. S., & Mustapa, M. (2021). Konsep Pendidikan Islam Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 4(2), 271–278.
Daulay, H. P., Dahlan, Z., Tarmizi, M., & Murali, M. (2020). Pemikiran Pendidikan Islam Ibn Khaldun. Jurnal Kajian Islam Kontemporer (JURKAM), 1(2), 78–83.
Falah, A. (2018). Konsep Pendidikan Anak Menurut Ibnu Khaldun (Studi Atas Kitab Muqaddimah). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 83–110.
Fikri, M. (2017). Konsep Pendidikan Islam; Pendekatan Metode Pengajaran. Jurnal Ilmiah Islam Futura, 11(1), 116–128.
Fitriana, D. (2020). Hakikat Dasar Pendidikan Islam. Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam, 7(2), 143–150.
Harahap, E. (2017). PERSPEKTIF IBN KHALDUN TERHADAP PENDIDIKAN ISLAM (ANALISIA TERHADAPPEMIKIRAN IBN KHALDUN DALAM KITAB MUKADDIMAH). Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 13(2).
Hasan Baharun, F. N. B. (2020). Pendidikan Multikultural Dalam Bingkai Islam Nusantara Perspektif KH. Said Aqil Siroj. Tafaqquh : Jurnal Penelitian dan Kajian Keislaman, 8(1), 37–51.
Hidayanti, P. N. Y., Sa’diyah, M., & Bahy, M. B. A. (2022). Hakikat Pendidikan Menurut Ibnu Khaldun. Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 23(2), 207–222.
Hidayat, N. (2015). Peran dan tantangan pendidikan agama islam di era global. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(1), 61–74.
Hidayat, Y. (2019). Pendidikan dalam Perspektif Ibnu Khaldun. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 2(1).
Idris, S., & Tabrani, Z. A. (2017). Realitas konsep pendidikan humanisme dalam konteks pendidikan Islam. Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96–113.
Jati, T. I., Ambarwati, R., Ratnasari, R., & Fathoni, T. (2024). Pemikiran Ibnu Khaldun Tentang Pendidikan Dan Relevansinya Dalam Sistem Pendidikan Kontemporer. Social Science Academic, 2(2), 251–262.
Jauhari, M. I. (2020). Konsep pendidikan Ibnu Khaldun dan relevansinya terhadap pendidikan di era modern. Al-Manar: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 187–210.
Karim, A. K. A., & Suhaini, N. (2020). Kepentingan teori dan ilmu sosiologi dalam konteks pendidikan menurut perspektif Ibnu Khaldun. Jurnal Tuah, 1(1).
Khumaidah, S., & Hidayati, R. N. (2021). Perbandingan Pemikiran Ibnu Khaldun dan Al-Ghazali tentang Pendidikan Islam dan Relevansinya Terhadap Pendidikan dI Indonesia. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 212–252.
Kosim, M. (2015). Pemikiran pendidikan Islam Ibn Khaldun dan relevansinya dengan sisdiknas. Jurnal Tarbiyah, 22(2).
Kurniandini, S., Chailani, M. I., & Fahrub, A. W. (2022). Pemikiran Ibnu Khaldun (Pragmatis-Instrumental) Tentang Pendidikan Dan? Relevansinya Dengan Dunia Modern. Jurnal Pendidikan, 31(3), 349–360.
Kurniawan, R., Riswan, R., Azis, S. A., Herdi, H., & Yurna, Y. (2023). Pemikiran Ibnu Khaldun Tentang filsafat Pendidikan Islam. Jurnal Riset Rumpun Agama dan Filsafat, 2(2), 65–77.
M Akmal, K. (2022). NILAI-NILAI KEBANGSAAN INDONESIA DALAM PERSPEKTIF PENDIDIKAN ISLAM. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Mannan, A. (2016). TUJUAN, MATERI, DAN METODE PENDIDIKAN ISLAM PERSPEKTIF IBN KHALDŪN. Islamuna: Jurnal Studi Islam, 3(1), 137–158.
Mannan, A., & Atiqullah, A. (2023). Kontribusi Pemikiran Ibnu Khaldun Terhadap Kontruksi Pendidikan Agama Islam. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 699–715. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i2.4775
Mulasi, S., Walidin, W., & Silahuddin, S. (2023). Konsep Sosiologis Dalam Pendidikan Perspektif Ibn Khaldun. AT-TA’DIB: JURNAL ILMIAH PRODI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM, 207–219.
Mustofa, I. (2016). Reformulasi Kurikulum Pendidikan Keagamaan Islam Perspektif Pemikiran Ibn Khaldun. JURNAL PIKIR, 2(2), 122–142.
Nafsaka, Z., Kambali, K., Sayudin, S., & Astuti, A. W. (2023). Dinamika Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Ibnu Khaldun: Menjawab Tantangan Pendidikan Islam Modern. Jurnal Impresi Indonesia, 2(9), 903–914.
Nahrowi, M. (2018). Konsep Pendidikan Islam Dalam Perspektif Ibnu Khaldun. FALASIFA: Jurnal Studi Keislaman, 9(2), 77–90.
Nasrowi, B. M. (2017). Konsep Pendidikan Islam Perspektif Kitab Muqaddimah Ibnu Khaldun. Studi Arab, 8(2), 173–184.
Nurandriani, R., & Alghazal, S. (2022). Konsep pendidikan Islam menurut Ibnu Khaldun dan relevansinya dengan sistem pendidikan nasional. Jurnal Riset Pendidikan Agama Islam, 27–36.
Putra, R., Murhayati, S., & Nazir, M. (2023). Al-Muqaddimah Ibn Khaldun: Hubungan Pendidikan dan Peradaban Islam. Journal on Education, 6(1), 4025–4033.
Ratnasari, T. (2024). KONSEP PEMIKIRAN IBN KHALDUN TENTANG PENDIDIKAN DAN RELEVANSINYA TERHADAP PENDIDIKAN MODERN. JURNAL INTERDISIPLINER & ISLAMIC STUDIES, 1(1), 14–31.
Rohmah, S. (2012a). Relevan. Forum Tarbiyah, 10(1), 269–279.
Rohmah, S. (2012b). Relevansi Konsep Pendidikan Islam Ibnu Khaldun Dengan Pendidikan Modern. Edukasia Islamika, 10(2), 70238.
Rohman, R., & Rohman, A. (2023). KONSEP IBNU KHALDUN TENTANG PENDIDIKAN DAN RELEVANSINYA DENGAN PENDIDIKAN DI INDONESIA. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 6(1), 60–74.
Roni, M. (2022). PENDIDIKAN ISLAM DAN IBN KHALDUN. Maktabah Borneo, 1(2), 25–34.
Saepudin, D., & Saifudin, S. (2019). Visi Pendidikan Islam: Perspektif Ibn Khaldun. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 12(2), 151–171.
Saputra, E. B. N., Saiddaeni, S., & Bistara, R. (2024). IBNU KHALDUN DAN PENDIDIKAN ISLAM: TELAAH ATAS AL-MUQADDIMAH. FiTUA: Jurnal Studi Islam, 5(1), 1–18.
Sofian, M. (2017). Konsep pendidikan islam dalam perspektif ibnu khaldun dan relevansinya terhadap uu sisdiknas no. 20 tahun 2003. Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam, 10(2), 311–330.
Syafe’i, I. (2015). Tujuan Pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 151–166.
Wajdi, Muh. B. N. (2015). Pendidikan Ideal Menurut Ibnu Khaldun dalam Muqaddimah. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan dan Teknologi, 13(2), 226–235.
Zubair, N. F., & Syafi’i, I. (2022). Sistem Pendidikan Islam Menurut Pandangan Ideal Ibnu Khaldun: Implikasinya terhadap Corak Pendidikan Islam Kontemporer. Jurnal TARBAWI, 10(2), 117–130.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Muhtadi Abdul Mun’im, Uswatun Hasanah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.