Development of Islamic Cultural History Teaching Materials for Grade 2 Students at SDN Mayangan 2, Probolinggo City
DOI:
https://doi.org/10.61166/fadlan.v2i2.72Keywords:
Teaching Materials, SKIAbstract
Teaching materials are one of the important components that can affect the quality of learning. This study aims to develop innovative, relevant, and appropriate SKI teaching materials for students. This study uses a library research method, by conducting a descriptive-analytical approach with a literature review type. The teaching materials of Islamic Cultural History for grade 2 students at SDN Mayangan 2, Probolinggo City, can be concluded that the material covers various important aspects, such as belief in the truth of the story of Prophet Ibrahim and his biography, his preaching, and values such as the attitude of being willing to sacrifice, obeying, and being obedient to Allah SWT.
Downloads
References
Anastasia suci Sukmawati, dkk. (2023). Metode Penelitian Kuantitatif. In Angewandte Chemie International Edition (Issue 6(11)).
Anggraini, R., Wahyuni, S., & Lesmono, A. D. (2016). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Keterampilan Proses Di Sman 4 Jember 1). Jurnal Pembelajaran Fisika, 4(4), 350–356.
Bancin, M., & Masitah, W. (2024). Implementasi Metode Bercerita Tentang Kisah Nabi Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 203–215. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.513
Barokah, D. S. (2023). Efektivitas Media Lagu Dalam Pembelajaran Kitab Durūs Al-Lugah Al-Arabiyyah Juz 1 Siswa Kelas X Sma It Bina Umat Yogyakarta. Jurnal Al-Mashadir: Journal of Arabic Education and Literature, 2(02), 50–72. https://doi.org/10.30984/almashadir.v2i02.430
Dezricha Fannie, R., & Rohati. (2014). PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS POE (Predict, Observe, Explain) PADA MATERI PROGRAM LINEAR KELAS XII SMA. Jurnal Sainmatika, 8(1), 96–109.
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya Dengan Peningkatan Kualitas Guru. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84.
Febrita, A., Mahmudah, S., & Rianto., E. (2017). Peran guru dalam implementasi kurikulum 2013 pendidikan khusus sekolah luar biasa di sidoarjo. Jurnal Pendidikan, 2(1), 14–20.
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46
Fitria, E. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Online pada Pembelajaran Daring Fisika terhadap Motivasi Belajar Siswa. Journal of Innovation in Teaching and Instructional Media, 2(1), 43–51. https://doi.org/10.52690/jitim.v2i1.173
Hadi, I., Purwanto, H., Miftahurrahmi, A., Marsyanda, F., & Rahma, G. (2019). Krisis Moral Dan Etika Pada Generasi Muda Indonesia. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 233–241.
Luthfi Dhulkifli, M. (2020). Pengaruh Metode Kauny Quantum Memory Dalam Menghafal Qur’an Sejak Dini di SD IT Lukman Hakim Yogyakarta. SPEKTRA : Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 6(1), 64. https://doi.org/10.32699/spektra.v6i1.111
Mahtari, S., Nur, M., & Tukiran, T. (2017). Pengembangan Prototipe Buku Guru Dan Buku Siswa Ipa Dengan Penemuan Terbimbing Untuk Melatihkan Kreativitas Ilmiah Siswa Smp. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(2), 924. https://doi.org/10.26740/jpps.v5n2.p924-930
Manurung, A. S., Fahrurrozi, F., Utomo, E., & Gumelar, G. (2023). Implementasi Berpikir Kritis dalam Upaya Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 5(2), 120–132. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v5i2.3965
Nomleni, F. T., & Manu, T. S. N. (2018). Pengembangan Media Audio Visual dan Alat Peraga dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Pemecahan Masalah. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(3), 219–230. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i3.p219-230
Pambayun, E. L., Nugraha, M. I. A., & Han, M. I. (2021). Analisis Persepsional Siswa Sekolah Dasar pada Konten Video Animasi Dakwah Nabi Ibrahim. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 4(02), 139–153. https://doi.org/10.37542/iq.v4i02.257
Poerwanti, J. I. S., & Mahfud, H. (2018). Optimalisasi Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif dengan Microsoft Power Point pada Guru-Guru Sekolah Dasar. JPPM (Jurnal Pengabdian Dan Pemberdayaan Masyarakat), 2(2), 265. https://doi.org/10.30595/jppm.v2i2.2296
Purwati, L. M. (2021). Media Pembelajaran Digital Interaktif Berbasis Adobe Flash Pada Masa Pandemi Di Sekolah Dasar. Autentik : Jurnal Pengembangan Pendidikan Dasar, 5(2), 152–158. https://doi.org/10.36379/autentik.v5i2.133
Qomaruddin, A. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Mufadat. Journal of Chemical Information and Modeling, 01(01), 284.
Sari, H. D., Riandi, R., & Surtikanti, H. K. (2024). Bahan Ajar Digital Bermuatan Potensi Lokal Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Motivasi Belajar Pada Materi Bioteknologi Konvensional. Jurnal Basicedu, 8(1), 263–276. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i1.6503
Somantri, G. R. (2005). Memahami Metode Kualitatif. MAKARA, SOSIAL HUMANIORA, 9(2), 57. https://doi.org/10.7454/mssh.v9i2.122
Susilo, A., & Sarkowi, S. (2018). Peran Guru Sejarah Abad 21 dalam Menghadapi Tantangan Arus Globalisasi. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 2(1), 43. https://doi.org/10.17509/historia.v2i1.11206
Syaifullah, M., & Izzah, N. (2019). Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 3(1), 127. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764
Umar Aliansyah, M., Mubarok, H., Maimunah, S., & Hamdiah, M. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Terhadap Minat Belajar Siswa Di Pesantren Ainul Hasan. Jurnal Syntax Fusion, 1(07), 119–124. https://doi.org/10.54543/fusion.v1i07.28
Uzer, Y. (2019). Implementasi Pembelajaran Bahasa Inggris Anak. Pernik Jurnal PAUD, 2(1), 1–7.
Yusup, M., Aini, Q., & Pertiwi, K. D. (2016). Media Audio Visual Menggunakan Videoscribe Sebagai Penyajian Informasi Pembelajaran Pada Kelas Sistem Operasi. Technomedia Journal, 1(1), 126–138. https://doi.org/10.33050/tmj.v1i1.8
Zebua, F. R. S. (2023). Analisis Tantangan dan Peluang Guru di Era Digital. Jurnal Informatika Dan Teknologi Pendidikan, 3(1), 21–28. https://doi.org/10.25008/jitp.v3i1.55
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Moch. Salman Alfarizi, Saiful Amien
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.